Syeikh Dr. Ali Juma’ah

Syeikh Dr. Ali Juma’ah


Syeikh Dr. Ali Juma'ah Mufti Mesir


Pengenalan


Ramai pelajar yang meminati dan  melazimi majlis pengajiannya. Di mana sahaja beliau berada orang akan mengerumuni untuk mendapat kan nasihat dan bertanya pendapat berkenaan masalah-masalah fiqh. Baga kan sebutir lampu yang bersinar terang, manusia mengelilinginya untuk mendapatkan cahaya buat menyuluh kegelapan.


Beliau yang dimaksudkan ialah Fadhilatul Syeikh al-Allamah NuruddinProfessor Dr. Ali Juma’ah asy-Syafi’e. Begitulah gelaran yang diberi menggambar-kan sanjungan yang tinggi daripada penduduk Mesir kepadanya. Kepetahan berhujah dan kekemasan bahasa yang diguna dalam menyam -paikan ilmu, memukau semua audiens yang mendengar. Butir kata yang bernas disertai gaya bahasa tubuh (body language), makin menambah- kan kehebatan dan penampilannya di hadapan kawan serta lawan.


Latarbelakang


Fadhilatul Syeikh Dr. Ali Juma’ah merupakan mufti Republik Arab Mesir sekarang. Nama penuh beliau ialah Ali Juma’ah Muhammad Abdul Wahab dan telah dilahirkan di muhafazah Bani SuwaifMesir, tanggal 3 Mac 1953.

Hasil perkongsian hidup dengan isteri ter-sayang, lahirlah tiga orang puteri penyeri rumah tangga. Kesemuanya kini sudah berkahwin dan masing-masing telah pun dikurniakan cahaya mata.


Pencapaian Akademik


Prof. Dr. Ali Juma’ah merupakan tokoh cendekiawan yang cukup berpotensi dan mem-punyai prestasi akademik yang sangat mantap.

Apabila beliau mendapat B.A. (Bachelor of Arts atau Sarjana Muda Sastera) dalam bidang Perniagaan di Universiti ‘Ain Syams pada tahun 1973,  beliau berhasil pula meraih B.A. dari Kuliah Dirasat Islamiah wal Arabiah, Universiti al-Azhar pada tahun 1979. Kemudian, menyambung lagi pengajian di peringkat M.A. dalam bidang Usul Fiqh di Kuliah Syariah wal Qanun, Universiti al-Azhar pada tahun 1985 dan berjaya mendapat pangkat Mumtaz. Tiga tahun berikutnya iaitu pada 1988, di kuliah dan universiti yang sama, beliau berjaya mendapat Ph.D dalam bidang Usul Fiqh dengan pangkat Mumtaz Syaraf Ula.


Kerjaya


Melihat kepada keunggulan syakhsiyah dan pencapaian akademik yang cemerlang, Professor Dr. Ali Juma’ah telah dilantik oleh berbagai-bagai pihak untuk memegang pelbagai jawatan. Antara nya jawatan sebagai mufti Mesir yang disandang sejak tahun 2003 hingga sekarang. Selain daripada itu, beliau yang merupakan tenaga pengajar dalam bidang Usul Fiqh di Kuliah Dirasat Islamiah wal Arabiah, Universiti al-Azhar cawangan Kaherah, juga adalah anggota kepada Majma’ Buhus Islamiahsejak tahun 2004 hingga sekarang.

Jawatan beliau tidak terbatas di dalam negara sahaja tetapi juga di luar negara. Di samping pernah menjadi penasihat kepada Menteri Waqaf Mesir dari tahun 1998 hingga 2003, Prof. Dr. Ali Juma’ah merupakan ahli majlis Fatwa Utara Amerika dan ahli majlis Fiqh Islam di India. Beliau juga adalah anggota Majlis Fatwa al-Azhar dari tahun 1995 hingga 1997.

Antara jawatan yang telah dan masih beliau pegang ialah sebagai Perunding Syari’ah kepada banyak bank dan syarikat kewangan. Menjadi penasihat pelbagai pertubuhan akademik, ekonomi, kebajikan, fatwa di Mesir dan seluruh dunia.


Kegiatan Ilmu

Fadhilatul Syeikh merupakan antara orang yang bertanggungjawab menghidupkan kembali majlis-majlis ilmu dan pengajian di masjid al-Azhar sekitar tahun 1990an. Berkat usaha dan kesungguh-annya, terlaksanalah pengajian dalam pelbagai subjek di masjid tersebut yang diajar oleh tenaga-tenaga pengajar yang berkredibiliti secara percuma, sedang beliau sendiri berperanan menyampaikan kuliah agama dan mengajar kitab-kitab thurath.


Beliau juga menyampaikan khutbah dan pengajian Fiqh Syafi’esecara tetap di masjid Sultan Hassan, Kaherah semenjak tahun 1998 hingga sekarang. Selain turut menerima undangan untuk menyampaikan pengajian agama kepada Yang Mulia Raja Maghribi pada setiap tahun, beliau telah terlibat sama dalam mengasas dan menyusun sistem pengajian di Kuliah Syari’ah Amman, Jordan sehingga membawa kepada penubuhan kuliah tersebut.


Jasa Prof. Dr. Ali Juma’ah dalam kegiatan ilmu tidak terhenti setakat itu sahaja, beliau turut menyumbang dalam menyusun sistem pengajian Universiti Ilmu-ilmu Islam dan Kemasyarakatan (SISS) di Washington. Beliau turut bekerjasama dengan Majma’ Bahasa Arab dalam mengeluarkan ensiklopedia istilah-istilah ilmu Usul, pernah dilantik untuk menjadi musyrif kehormat di cawangan UniversitiOxford dalam bidang Pengajian Islam & Bahasa Arab dan di cawangan Universiti Harvard, Mesir dalam bidang Pengajian Timur.

Tokoh ulama yang disegani ini sememangnya mendapat perhatian seluruh dunia termasuk Malay-sia. Ini terbukti apabila beliau sering diundang untuk memberi syarahan di Universiti Islam Antara -bangsa (UIA), Kuala Lumpur serta diminta mem-beri khidmat nasihat kepada tenaga-tenaga pengajar di universiti tersebut dalam kursus untuk meningkat kan mutu pengajaran mereka.  


Beliau juga telah melawat lebih daripada 20 negara untuk menyampaikan syarahan dan meng-hadiri pelbagai seminar di seluruh dunia serta sering diundang sebagai pengisi slot untuk siaran televisyen dan radio Mesir atau antarabangsa.




Panduan Lengkap Bisnes Sublet


Hartanah dan Pelaburan | Wan Infolelong, seorang pensyarah di sebuah IPTA dan juga seorang business man yang berjaya di usia muda.Dapatkan pelbagai maklumat dari beliau dengan mendapatkan buku Panduan Lengkap Bisnes Sublet.

Salam,
Terima kasih kerana berminat dengan buku "Panduan Lengkap Bisnes Sublet". Bagi mendapatkan buku tersebut, tuan puan boleh bank in RM30 ke akaun berikut
CIMB Qaiser Ventures
8600 38 6831
MBB Qaiser Ventures
5621 0663 2931
Selesai bank in, boleh isikan borang berikut untuk tujuan pengeposan
Terima kasih.

Layari : http://bit.ly/1p2zdN3  untuk mendapatkan buku/ pembelian secara online.


Manusia Tenggelam Dalam Arus Teknologi

Teknologi


Realiti zaman sekarang, mungkin ramai yang perasan dengan fenomena penggunaan telefon pintar yang semakin berleluasa sekarang. Mana tidaknya, kewujudan lambakan laman sosial dan komunikasi melalui internet memudahkan pengguna untuk berhubung. Ada juga menggunakan platform telefon pintar untuk bermain permainan yang terdapat di dalam laman sosial dan sebagainya. Kebanyakannya menggunakan Wassup, Instagram, Facebook, Wechat, Twitter dan sebagainya. Apabila mereka taksub dengan semua ini, tidak lain tidak bukan mereka akan addicted atau ketagih tanpa sedar. Lebih-lebih lagi apabila telefon pintar kini dikategorikan mampu milik dan sangat murah di pasaran. Lihatlah, anak seusia 3-4 tahun sudah tahu selok-belok telefon pintar tanpa perlu di ajar. 

Apa kesan positif dan negatif?

Kesan positif dan kesan negatif memang wujud dalam setiap perkembangan teknologi. Namun sayangnya, semakin ramai yang tenggelam tanpa sedar mereka hanyut dalam susasana teknologi. Mungkin mereka berfikir positif akan tindakan mereka, lambat laun kesannya akan tampak jua. Celik teknologi juga ada caranya, bukan dengan cara memberi anak-anak kita bulat-bulat sebiji telefon pintar. Ajar mereka dengan kesusahan dahulu, apabila mereka besar kelak, mereka akan mampu berfikir.

Kesan negatifnya, mungkin komunikasi dua hala diantara anak-anak, ibu dan ayah semakin berkurangan. Saya tidak mengatakan tiada komunikasi, saya tekankan kepada aspek " semakin berkurangan komunikasi".

Apa jalan penyelesaian?

Daripada kita mengupas masalah, ada baiknya kita mencari jalan terbaik dalam mengembalikan semula komunikasi. Kurangkan pendedahan telefon pintar kepada anak-anak. Dedahkan dengan perkara-perkara yang lebih baik untuk usia mereka. Jadilah seorang ibu bapa yang pintar/bijak dalam menguruskan hal-hal yang nampak remeh, namun besar impaknya dikemudian hari. Sebenarnya banyak lagi yang ingin dikupas, namun saya serahkan kepada pembaca untuk menilai sendiri dan memberi pandangan kepada semua.



Offshore Oil & Gas Conference Kuala Lumpur 2014

OTC 2014 atau lebih dikenali sebagai Offshore Technology Conference yang diadakan di Kuala Lumpur dari 25 - 28 march 2014.


Company yang terlibat:









Terdapat banyak lagi syarika minyak dan gas terlibat sama dalam OTC ini. Di adakan selama 4 hari bermula 25 mac sehingga 28 Mac 2014.

Anda boleh kunjungi : http://www.otcasia.org/  untuk keterangan lanjut mengenai Exhibition ini.

Tips Mengekalkan Badan Yang Sihat

diet yang sihat

Tips Mengekalkan Badan Yang Sihat
Diet yang sihat sudah pasti menjadi keutamaan dalam diri lelaki mahupun wanita. Bagi mereka yang mementingkan kecergasan, sudah pasti diet sihat sentiasa diamalkan.

Pelbagaikan senaman rutin
Senaman yang pelbagai memang sangat baik untuk minda dan tubuh badan. Menurut pakar diabetes, pengajar kecergasan dan juga pemilik studio kecergasan dan nutrisi iaitu Jim White, tubuh badan akan terbiasa dengan senaman sama yang dibuat berkali-kali. Untuk meningkatkan lebih stamina, lakukan pelbagai jenis senaman seperti mencampuradukkan latihan kardio seperti berlari, beryoga dan melakukan seni pertahankan diri.

Cari rakan yang juga mementingkan kecergasan
Godaan makanan yang sedap dan permainan iklan yang menggugatkan selera anda boleh menjadi penghalang untuk mempunyai tubuh badan yang tegap. Anda perlukan motivasi tambahan dengan mencari teman yang juga mempunyai impian yang sama. Selain berkongsi minat mempunyai bertubuh kekar, anda boleh bersaing secara sihat dan ini akan membuatkan anda mahu berusaha lebih keras.

Baca senarai nutrisi pada label
Membaca label pada makanan yang anda beli adalah tindakan penting untuk menikmati pemakanan seimbang yang diambil selain mengelak makan makanan yang tidak baik. Elak membeli makanan yang mempunyai  lemak tran dan hadkan kandungan gula. Pilih makanan yang mempunyai serat tinggi lebih dari 3 gram setiap hidangan. Ingatlah bahawa lebih banyak makanan segar yang anda ambil di dalam diet anda, lebih mudah untuk mendapatkan nutrisi yang cukup dan seimbang.

Hasilkan masakan yang ringkas
Memasak makanan sendiri tentunya lebih sihat kerana anda boleh mencuba untuk memasak dengan kaedah bakar, gril, kukus atau sauté berbanding makanan bergoreng. Pastikan anda masak menggunakan minyak yang sihat seperti minyak zaitun atau minyak jagung berbanding minyak kelapa sawit atau marjerin. Untuk perisa, elak mengambil garam sebaliknya gantikan dengan herba.

Tingkatkan stamina dengan senaman ringan
Untuk mengekalkan tubuh badan yang sihat, tidak semestinya anda perlu menghabiskan masa di gim tetapi anda boleh melakukan  'push-up' untuk menguatkan otot abdomen, dada dan bahu ketika dirumah mahupun pejabat. Ambil beberapa minit untuk melakukan senaman ini supaya ia boleh dijadikan rutin dan membentuk otot dengan mudah.

Setia dengan senaman kardio
Ramai yang beranggapan, senaman kardio perlu ada 'treadmill' di rumah dan perlu ke gim. Sebenarnya, senaman kardio boleh berlaku ketika anda sedang menaiki tangga dan berjalan kaki. Walaupun senaman kardio kelihatan santai tetapi ia mampu membakar banyak kalori dan menjadikan kadar denyutan jantung lebih sihat.

Kira saiz hidangan
Bagaimana untuk mengira saiz hidangan? Anda boleh mengira saiz hidangan yang diambil dengan merujuk maklumat pada label nutrisi. Jika anda makan di luar, tinggalkan separuh dari hidangan ke dalam peti ais untuk dinikmati pada keesokan hari. Untuk memudahkan anda, anda boleh mengira saiz hidangan makanan dengan merujuk laman sesawang http://stats.areppim.com/calc/calc_serving.php.

Perbanyakkan sayur dan buah
Anda tidak perlu risau jika memakan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kadar yang banyak. Sebaliknya, ia memberi anda kesihatan di tahap optimum kerana ia membantu mengekalkan berat badan ideal anda. Sesekali mengambil batang seleri dan cicah bersama mentega kacang atau meratah lobak merah pasti membuatkan anda cukup berselera. Jangan lupa masukkan tomato ke dalam sandwich. Buahan campur yang dihiris dan digaul bersama yogurt di dalam mangkuk boleh dijadikan snek sihat sepanjang masa.

Melatih diri dengan senaman kardio dan mengetahui saiz hidangan bukanlah perkara susah sebaliknya ia menjadi perkara paling menarik lebih-lebih lagi jika anda hanya melakukannya dengan santai. Santai, santai juga tetapi hasilnya pasti menakjubkan!
Sumber: Maskulin

Kisah Benar Pramugari Boeing 777



Kisah Yang Menyentap Jiwaku: Pramugari Boeing 777

Dikala ramai yg bersoal jawab mengenai kehilangan MH370, izinkan saya berkongsi sebuah dialog yg berlaku antara saya dan ketua Pramugari sekitar 2010;
Seperti biasa saya dpt jmptn untuk menyampaikan ceramah di Singapura pada pertengahan tahun 2010, alhamdulillah penganjur berbesar hati belikan saya tiket bussiness Class, Mas Airlines, biasanya naik economy class je, kadang2 drive ke Singapura, ingat lagi masa tu naik Boeing 777-200, MH berapa tak ingat. Ceritanya begini, masa tu nak balik KL, di Changi Airport, bila tiba masa untuk boarding saya menuju ke arah aircraft, dimuka pintu aircrft ketua pramugari menyambut ketibaan penumpang, biasanya Pramugari atau Pramugara akan ucap kpd penumpang " Welcome a board sir, have a pleasant trip" atau apa2 ucapan selamat dtg yg sewaktu dgnnya, tapi berlainan dgn Pramugari yg sambut saya pada ketika itu, " Assalamu alaikum Ustaz", saya jawab " Wa alaikum salam", agak terkejut, berkata dlm hati " mak ai akak tu kenal aku la..." Sebabnya begini, prasangka yg ada dlm hati bila melihat org yg tidak bertudung ialah, jauh dari agama, sesat, tak sempurna iman... dan macam2 lagi. Sebetulnya masa mula2 mata pandang kearah Kakak Pramugari tu, dlm hati berkata" Ya Allah berilah hidayah kpd mereka ni"... Setelah masuk dlm dan dah dpt tmpt duduk saya diberi minuman ringan... pastinya " Guava Juice " pilihan ku dulu kini dan selamanya. Bila dah take of, " Teh Tarik"... kena pulak duduk di window seat... sambil menghirup teh tarik sambil melihat keluar tingkap, sambil mengagumi kebesar Allah swt. Sedang kapal dah terbang dlm 20 minit, Ketua Pramugari yg mula2 sambut saya, menghampiri tempat duduk saya, sambil senyum...saya pun balas senyum, dialognya begini;


Pramugari: Assalamu alaikum Ustaz,
Saya: Wa alaikum salam, yea.
Pramugari: Saya dan seisi famili suka dgn rancangan mengaji al-quran ustaz...
Saya: Tilawah Interaktif ka?
Pramugari: Yea Ustaz.
Saya: alhamdulillah puan saya sehat, ujarku.
Pramugari: Ustaz, saya nak mintak tolong sikit, kami ada sekolah tahfiz anak2 pelarian Rohingya, jadinya saya nak mintak tolong Ustaz tolong carikan guru2 tahfiz, kalau ada anak2 murid us di tmpt us mengajar pun boleh.
Saya: ( Diam seketika, tersentap, kelu dan kaku sebentar)
Saya: In Sha Allah, saya akan bantu carikan guru2 tahfiz untuk sekolah puan. 
Pramugari: Ini no saya ustaz... tolong yea Ustaz. ( jelas penuh harapan)

Selepas Pramugari itu beredar, saya mengucap panjang, ya Allah, mulianya insan ini, padaMu jua aku berharap, ya Allah ku mohon agar Kau berilah petunjuk Mu kpd mereka ini.
Mulai hari itu presepsi saya terhadap cabin crew telah berubah, bukan sekadar itu, kadang2 dlm perjalanan yg agak jauh seperti dari KL-KK, atau KL-Sibu/Kuching, cabin crew akan bertanyakan soalan2 agama kpd saya untuk kepastian dan penjelasan. 


Moral of story " JANGAN BERSANGKA BURUK DGN ORG, DAN JANGAN MENGHUKUM ORG DARI ZAHIRNYA".


Sumber: Facebook

Kronologi Kehilangan MH370




Kronologi Kehilangan MH370:

* 8 Mac - Pesawat MH370, jenis Boeing 777-200, membawa 239 penumpang dan anak kapal berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12.41 pagi dan dijadual mendarat di Beijing, China pada 6.30 pagi hari yang
sama.
    
* 8 Mac - Pesawat MH370 dilaporkan hilang daripada radar awam Jabatan
Penerbangan Awam Malaysia (DCA) pada 1.30 pagi 120 batu nautika di timur perairan Kota Baharu, Kelantan.
    
* 8 Mac - Operasi mencari dan menyelamat (SAR) digerak pada 5.30 pagi
melibatkan 15 pesawat TUDM, termasuk empat Hercules C130, sebuah CN 235, empat EC 725, dua helikopter Augusta serta enam kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan tiga kapal Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim).
 
* 8 Mac - Kenyataan media Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya pada 7.30 pagi mengesahkan kehilangan pesawat itu dan kesemua keluarga penumpang dimaklumkan; pecahan kerakyatan penumpang MH370 iaitu 38 rakyat Malaysia, 153 rakyat China, Indonesia (12), Australia (7), Perancis (3), Amerika Syarikat (3), New Zealand (2), Ukraine (2), Kanada (2), Rusia (1), Itali (1), Taiwan (1), Belanda (1) dan Austria (1).
    
* 9 Mac - Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata kawasan pencarian diperluas di Laut China Selatan dan Selat Melaka.
    
* 9 Mac - Ketua Pengarah DCA Datuk Azharuddin Abdul Rahman mengesahkan hanya dua penumpang yang menggunakan pasport palsu Itali dan Austria, menaiki pesawat MH370.
    
* 10 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berikrar kerajaan akan melakukan yang terbaik dalam operasi mencari dan menyelamat MH370.
    
* 10 Mac - Maritim menerima keputusan ujian sampel tompokan minyak yang ditemui di perairan Vietnam, yang negatif minyak pesawat dan disahkan sebagai minyak bagi kapal kargo.
    
* 11 Mac - Misteri dua penumpang terjawab apabila Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan ibu pejabat Interpol mendedahkan identiti mereka iaitu warga Iran yang dikenali sebagai Pouria Nour Mohammad Mehrdad, 19, dan Delavar Seyed Mohammad Erza, 29.
    
Kedua-dua mereka disahkan tidak mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas dan dipercayai cuba berhijrah ke Eropah.
    
* 12 Mac - Hishammuddin memperjelas beberapa isu termasuk ada sedikit kemungkinan MH370 melewati Selat Melaka, kerjasama dengan pakar penerbangan luar negara dan semua orang yang mendaftar dalam penerbangan MH370 menaiki pesawat.
    
Empat penumpang tidak muncul semasa mendaftar. Mereka diganti dengan penumpang daripada senarai menunggu. Penumpang berkenaan menaiki pesawat. Tiada bagasi yang tidak dimuatkan.
    
Dua lelaki rakyat Iran, yang memasuki dan meninggalkan Malaysia menaiki pesawat MH370, menggunakan pasport yang sama.
    
* 13 Mac - Hishammuddin menafikan dakwaan bahawa pesawat itu mungkin terbang kira-kira empat sejam selepas ia hilang dari skrin radar.
    
* 13 Mac - China menyatakan bahawa tiada bukti objek terapung yang dikesan satelit di Laut China Selatan pada Ahad mempunyai hubung kait dengan pesawat MAS yang hilang.

Pihak berkuasa China juga berkata berlaku kesilapan ketika mengeluarkan imej itu.

* 14 Mac - Pencarian diperluas sehingga ke Lautan Hindi. Armada Ketujuh Tentera Laut Amerika Syarikat USS Kidd tiba di Selat Melaka untuk membantu pencarian.
    
* 14 Mac - Pihak berkuasa mengkaji empat hingga lima kemungkinan bagaimana transponder pesawat ditutup.
    
* 15 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak dapat mengesahkan laporan kemungkinan pesawat dirampas.
    
Najib berkata komunikasi terakhir pesawat dengan satelit dikesan di satu daripada dua koridor; koridor utara merentangi kawasan dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke bahagian utara Thailand atau koridor selatan yang merentangi kawasan dari Indonesia ke bahagian selatan Lautan Hindi.

Najib berkata operasi mencari dan menyelamat di Laut China Selatan ditamatkan.
    
* 16 Mac - Hishammuddin berkata tiada sebarang tuntutan dibuat berhubung kehilangan pesawat.
    
* 16 Mac - Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata insiden kehilangan MH370 disiasat mengikut Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan bagi kesalahan merampas, keganasan dan sabotaj, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dan Akta Kesalahan Penerbangan 2003.

* 16 Mac - Polis mengambil simulator penerbangan dari rumah juruterbang MH370 Kapten Zaharie Ahmad Shah.
    
* 17 Mac - Hishammuddin berkata operasi pencarian multinasional membabitkan 26 negara di koridor utara dan selatan bermula.
    
* 18 Mac - Hishammuddin berkata tiga juta orang mungkin terbabit dalam usaha mencari pesawat itu dengan dibantu pengusaha satelit DigitalGlobe.
    
* 19 Mac - Hishammuddin menafikan laporan bahawa pesawat itu dilihat terbang rendah di ruang udara Maldives.
    
* 20 Mac - Perdana Menteri Australia Tony Abbot menghubungi Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak pada 10 pagi untuk memaklumkan bahawa objek yang dikesan satelit negara itu mungkin ada kaitan dengan pesawat yang hilang
    
Satelit Australian Maritime Safety Authority (AMSA) mengesan imej dua objek di bahagian selatan Lautan Hindi terletak kira-kira 2,500 kilometer barat daya Perth.
   
Hishammuddin berkata operasi pencarian pesawat itu diteruskan dan objek yang dikesan di Australia akan ditentukan sama ada sebahagian daripada MH370.
    
* 21 Mac - Malaysia masih menunggu maklumat daripada pihak berkuasa Australia sama ada objek yang dikesan di selatan Lautan Hindi pada Khamis ada kaitan dengan MH370.
    
Hishammuddin berkata agensi perisikan antarabangsa tidak menemui sebarang keganjilan berdasarkan manifes penumpang pesawat itu.
    
Hishammuddin berkata siasatan terhadap penumpang tunggal warga Ukraine yang dijalankan oleh pihak berkuasa negara itu juga mengesahkan latar belakang penumpang berkenaan bersih.
    
* 22 Mac - Transkrip komunikasi yang didakwa antara pesawat MH370 dan pusat kawalan trafik udara pada malam pesawat dilapor hilang diklasifikasi sebagai tidak tepat dan tidak sah, kata DCA.
 
Hishammuddin berkata satelit China mencerap imej objek terapung berukuran 22.5 meter x 13 meter.
    
Hishammuddin berkata pihak berkuasa Australia tidak mengesan sebarang objek dalam pencarian di kawasan berkedudukan kira-kira 2,500 km dari barat daya Perth.
    
* 23 Mac - Hishammuddin berkata Malaysia menyerahkan imej baharu yang dicerap oleh satelit pihak berkuasa Perancis kepada pusat koordinasi menyelamat Australia.
    
Hishammuddin berkata setakat 2.30 petang waktu Malaysia, pihak Australia memaklumkan mereka tidak menemui sebarang petunjuk baharu berhubung MH370.
    
* 24 Mac - Hishammuddin berkata polis sudah mengambil keterangan lebih 100 orang termasuk keluarga juruterbang MH370.
    
Pada 10 malam, Najib mengumumkan kedudukan terakhir penerbangan MH370 dikesan di tengah-tengah Lautan Hindi, di barat Perth.
    
MAS meluahkan rasa duka penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi. - Bernama



Takziah MH370 Dalam Kenangan

MH370


Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa penumpang pesawat MAS MH370 yang dikhabarkan berada di lautan Hindi. Berita yang cukup menyedihka untuk didengari oleh seluruh rakyat Malaysia dan seluruh keluarga mangsa khususnya. Berita yang cukup memilukan dan terkesan dihati sesiapa sahaja yang mengikuti perkembangan berita MH370 ini.

Pihak syarikat penerbangan MAS mengucapkan takziah dan berkongsi rasa dukacita kepada pihak keluarga penumpang serta anak kapal MH370.
Bercakap pada sidang media di Kuala Lumpur International Airport (KLIA) hari ini, Pengerusi MAS, Tan Sri Md Nor Yusof berkata, pihaknya turut bersedih di atas berita kehilangan MH370 yang disahkan berakhir di selatan Lautan Hindi.
"Kami turut berdukacita di atas kehilangan ini dan mahu berkongsi rasa yang sama dengan keluarga penumpang serta anak kapal MH370," katanya.
Menurutnya lagi, pihaknya akan memberikan tumpuan 100 peratus kepada emosi dan perasaan pihak keluarga yang masih tidak stabil.
"Fokus utama kami sekarang kepada keluarga penumpang dan anak kapal pesawat terbabit," katanya lagi.
Beliau juga berharap supaya pihak keluarga penumpang dan anak kapal MH370 terus sabar dan tabah menerima tragedi ini.

Semoga tragedi ini menjadi iktibar dan buat seluruh keluarga mangsa, takziah diucapkan dan teruskan berdoa.

Surah Al-Kahfi Serta Kelebihan Membacanya

Kelebihan Membaca Surah AL-Kahfi


Antara kelebihannya ialah pengampunan dosa di antara Jumaat dengan Jumaat jika dibaca pada hari Jumaat dan dijauhi fitnah al-Masih ad-Dajjal jika menghafal 10 ayat terawalnya.

1.  Abu Sa`id al-Khudri radhiAllahu `anhu beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jumaat, maka ALLAH terangi ia dengan cahaya di antara dua Jumaat.”  
(HR al-Hakim dan Baihaqi, disahihkan oleh al-Albani)

2.  Daripada Ali yang meriwayatkan daripada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar Dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya.” 
(Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)

3.  Daripada Abu al-Darda’ bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal.” 
(HR Muslim 809)

sumber di ambil: http://muzir.wordpress.com/2012/02/17/surah-al-kahfi-kelebihannya/

Bacaan Surah Al-Kahfi oleh Saad Al-Ghamidi




Untuk Membaca Surah Al-Kahfi: Surah Al-Kahfi