Astro Dan Israel



Astro Dan Israel. Apa kaitannya?

Benarkah bahawa Astro terlibat secara langsung dengan agenda Israel selama ini. Apakah penjelasan yang perlu diberikan oleh pihak pengurusan Astro berkaitan perkara ini. Boikot Astro mungkn akan berlaku jika terbukti Astro terlibat sama dalam urusan kewangan bersama Israel.



Tragedi Pesawat MH17

Tragedi Pesawat MH17

Tragedi Pesawat MH17 | Selepas 4 bulan kehilangan pesawat MH370 kini berlaku sekali lagi tragedi pesawat MH17 yang telah ditembak dan terhempas di Ukraine. Pesawat, MH17, terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dengan 280 penumpang dan 15 anak kapal.

Pihak berkuasa Ukraine seolah-olah tidak ragu-ragu tentang apa yang telah berlaku. 

Penasihat kepada menteri pedalaman Ukraine, Anton Herashchenko, mengatakan bahawa pesawat itu terbang pada ketinggian beberapa 10,000 (33,000 kaki). 

Beliau mengatakan bahawa ia terkena peluru berpandu yang ditembak oleh pelancar Buk. 

Buk, juga dikenali dengan nama kod NATO iaitu Sa-11 penceroboh, adalah, jarak sederhana permukaan-ke-udara sistem peluru berpandu buatan Russia yang direka untuk mempertahankan terhadap berprestasi tinggi pesawat dan pelayaran peluru berpandu.

Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa penumpang dan anak kapal. Pihak kerajaan/MAS akan mengeluarkan senarai 280 penumpang dan 15 anak kapal dalam waktu yang terdekat ini.

Sumber: BBC News

Pengajaran Tragedi CDM 25

CDM 25


CDM 25 atau kisah seorang wanita mengamuk kerana kereta beliau dilanggar menjadi begitu viral dan popular di laman sosial. Maka, apabila sesuatu kisah menjadi popular sudah pasti ada perkara yang dibangkitkan dan menarik. Video mula tersebar di laman sosial secara berleluasa.

Apa yang berlaku sebenarnya?

Sebenarnya apa yang berlaku adalah seorang lelaki berbangsa Cina telah terlanggar kereta seorang wanita bernama KiKi. Maka, kiki telahpun keluar dari kereta lalu memarahi uncle Cina itu dengan penuh emosi. Lalu, dia mengambil Steering Locker sebagai alat untuk memarahi.

Dengan itu, locker tersebut dihentak di kereta uncle berbangsa Cina. Tanpa mereka sedari aksi mereka dirakam dan dimuat turun di laman You Tube dan Facebook secara meluas.

Pengajaran?

Pengajaran yang boleh kita perolehi pertama ialah, walaupun apa jua masalah yang berlaku, pasti ada penyelesaian yang baik perlu dilakukan. Kemarahan dan amukan bukan jalan penyelsaian sebaliknya mengundang lebih banyak masalah.

Kedua, mengawal emosi dan cuba bertenang dalam menghadapi masalah seperti dilanggar atau terlanggar. Ini kerana ianya boleh dibawa kepada kes polis untuk diselesaikan secara baik.

Ketiga, bijak dalam membuat keputusan. Emosi menguasai, maka akal fikiran menjadi tunjang kepada didikan kepada emosi. Kebijaksanaan perlu mengawal emosi supaya tidak berlaku aksi aksi yang diluar jangkauan kita.

Apa yang penting, rakyat Malaysia kini ada mata dan ada video yang boleh mereka rakam. Maka, jika ingin membuat sesuatu perkara ingat kembali anda berada di "public" atau tempat awam. Maka attitude anda dipandang masyarakat. Siapa yang salah itu tidak penting, perbuatan dan tindakan kita itu mencerminkan keperibadian kita. 


Panduan Beli Rumah Kali Pertama

Panduan Beli Rumah Kali Pertama
sekadar gambar hiasan (sumber: google)

Panduan Beli Rumah Pertama Kali
Bagi mereka yang baru pertama kali ingin membeli rumah, anda perlu membuat sedikit kajian dan kaji selidik untuk memudahkan proses pembelian rumah. Jika tidak, anda mungkin mengalami kekeliruan.
Berikut merupakan perkara-perkara yang perlu diambil kira 

1.Deposit (Down Payment)
• Biasanya anda perlu bayar Booking Fee atau Earnest Fee sebanyak 2%-3% dari harga beli. Bayaran ini tidak akan dikembalikan, jadi fikir masak-masak sebelum anda membayar.

• Bank biasanya akan memberi pinjaman sebanyak 85%-90% dari harga beli. Anda perlu ada simpanan tunai sekurang-kurangnya untuk baki down payment 10%-15%.
• Jika simpanan tunai tidak cukup, anda boleh mengeluarkan sebahagian simpanan KWSP Akaun 2 untuk bayaran down-payment ini.

2.Perjanjian Jual-Beli (Sale & Purchase Agreement)
• Semasa perjanjian jual-beli dibuat, anda perlu selesaikan bayaran down payment 10%

• Anda biasanya diberi masa 3+1 bulan untuk menyelesaikan baki bayaran atau mendapat pinjaman rumah
• Jika anda membeli rumah yang sedang dalam pembinaan, biasanya pemaju (developer) akan menyediakan lawyer untuk perjanjian jual-beli (S&P). Bank akan berurusan dengan pemaju untuk membuat bayaran seterusnya bagi pihak anda.
• Jika anda membeli rumah siap (dari individu) biasanya anda perlu melantik peguam bagi pihak anda dalam urusan perjanjian jual-beli.

Caj Guaman & Duti Setem (Legal Fees & Stamp Duty)
• Biasanya caj guaman & duti setem akan dikenakan oleh peguam untuk i) Surat Perjanjian Jual-Beli dan ii) Perjanjian Pinjaman dengan Bank.

• Untuk setiap perjanjian, anggaran caj guaman dan duti setem adalah sekitar 2% dari harga beli / jumlah pinjaman.
• Tidak kira peguam mana yang anda pilih, pastikan anda minta diskaun sebanyak mungkin. Ini kerana kerja-kerja guaman dan kertas kerja yang dibuat adalah sama sahaja tidak kira berapa banyak pinjaman dibuat.

3.Memohon Pinjaman Bank
• Pinjaman bank perlu dibuat secepat mungkin kerana trend semasa menunjukkan proses kelulusan pinjaman di bank agak perlahan sehingga 2-3 minggu. Ini berlaku terutamanya di kalangan bank-bank tempatan. Jika lambat mohon, lambatlah loan akan disburse dan akhirnya, anda yang terpaksa menanggung interest 10% setahun (daily rest) dari developer.

• Antara pinjaman konvensional & pembiayaan Islamik, saya berpendapat kedua-duanya sama sahaja dari segi perlaksanaannya. Walaupun Islamik "dikatakan" bebas riba, ia dibuat atas sifat mengambil-untung yang berlebihan dengan meletak kadar keuntungan bank yang amat tinggi berbanding pinjaman konvensional. Ekonomi Islam tidak sepatutnya 'menganiaya' pembeli dengan meletak harga jualan yang melampau (sehingga 2-3 kali ganda dari harga kos).
• Dalam memilih pinjaman bank, kadar terendah Tahun Pertama tidak memberi perbezaan ketara kerana secara amnya, kadar pinjaman antara semua bank adalah sekitar 7% - 8% setahun.
• Apabila membuat pinjaman bank, anda perlu ingat, jika buat pinjaman RM150,000 untuk 25 tahun, faedah pinjaman atau keuntungan pembiayaan boleh mencecah RM170,000-RM180,000. Semakin banyak jumlah pinjaman, semakin tinggilah faedah atau keuntungan pembiayaan yang bank ambil. Penekanan harus diberi kepada bagaimana hendak mengurangkan faedah pinjaman tersebut.
• Penjimatan dalam pinjaman rumah BUKAN bergantung kepada kadar terendahuntuk 2 tahun pertama atau tempoh pinjaman, sebaliknya bergantung kepadabagaimana anda mengurus pinjaman rumah tersebut (debt management) danJenis kemudahan pinjaman yang digunakan.
Insurans
• Untuk pinjaman rumah, anda biasanya perlu menyediakan insurans pinjaman MRTA (Mortgage Reducing Term Assurance) dimana pinjaman akan diselesaikan dengan penuh jika berlaku kematian/hilang upaya kekal ke atas anda.
MRTA boleh dibayar dengan tunai atau dimasukkan ke dalam jumlah pinjaman (biasanya tambahan 5% dari harga beli dimasukkan ke dalam jumlah pinjaman)
• Insurans kebakaran juga diwajibkan ke atas anda untuk melindungi rumah yang anda cagarkan kepada bank dari risiko tertentu. Biasanya dicaj setiap tahun pada kadar RM100 untuk setiap RM100,000 dari nilai rumah .

Bayaran Bulanan
• Walaupun bank memberi kadar faedah rendah untuk Tahun 1 & 2, cuba amal sediakan budget untuk bayaran pinjaman rumah pada kadar 7%-8%. Ini akan membantu belanjawan keluarga dari menghadapi masalah kewangan (terlebih belanja) di masa akan datang.
• Pastikan anda bayar tepat pada masanya untuk mengelakkan caj lewat bayar.
• Pastikan anda tidak gagal membayar ansuran bulanan, kerana setiap jumlah tertunggak akan memberi Credit Rating yang buruk ke atas anda (CCRIS) dan ada kemungkinan jumlah yang tertunggak akan dikenakan caj tambahan oleh bank.


Sumber: Zana Property  rumah.net.my

Mario Gotze Wira Jerman Piala Dunia 2014


Piala Dunia 2014 telah dimenangi olehh Negara Jerman. Gol tunggal di jaringkan oleh Mario Gotze.

Profil Mario Gotze:

Tarikh Lahir: 3 Jun 1992
Umur: 22 Tahun
Warganegara: Jerman
Ketinggian: 176cm
Kelab Sekarang: Bayern Munich
Posisi: Penyerang Tengah
Pemain Kebangsaan Jerman  Germany

Berpindah dari pasukan B dortmund sebelum di pasukan kelab Bayern Munich pada 20 Jun 2013.

Tahniah Mario Gotze! dan Pasukan Jerman merangkul kejuaraan kali ke-4 Piala Dunia.


Pray For Gaza Freedom For Palestin

Pray For Gaza Freedom For Palestin


Gaza Terus diserang. Hari demi hari. Tanpa mengira waktu dan batasan. Apakah dosa-dosa penduduk Gaza dan Palestin yang terus ditindas tanpa ada yang membantu. Tatkala dunia terus berdiam, kita sebagai umat Islam perlu melakukan apa sahaja yang termampu seperti berdoa, memberi sumbangan dan juga boikot apa yang termampu.

Kita di sini hidup dengan keamanan bukan tiket untuk dibanggakan. Kita tidak tahu akan datang mungkin giliran Malaysia pula yang akan diserang. Maka, teruslah membantu saudara di Gaza dengan senjata doa moga-moga mereka diberi kekuatan untuk terus berjuang dan hidup di sana.

Kanak-kanak tidak berdosa dibom. Golongan tua pula dibunuh dan dibedil roket Israel. Apakah ini keadilan? Apakah inin yang White House barat agungkan? Kebijaksanaan apa mereka mengatakan Israel di serang Palestin? Semoga Allah membantu kita dalam perjuangan Islam di sana.

From The River To The See Palestine Will Be Free





Buffet Ramadhan Casa Ombak

Buffet Ramadhan Casa Ombak


Buffet Ramadhan Casa Ombak

Buffet Ramadhan Casa Ombak

Buffet Ramadhan Casa Ombak

Casa Ombak Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat BUMIPUTERA yang mungkin anda belum kenali lagi. Namun ini lah masanya untuk anda bersuai kenal bersama sebuah syarikat yang menyediakan pelbagai perkhidmatan seperti catering, majlis perkahwinan dan seumpamanya. Syarikat ini telah mula beroperasi sejak 10 tahun yang lalu dan mula mendapat perhatian segenap lapisan penduduk di Kuala Lumpur dan Selangor terutamanya. Yang datang dari selain Kuala Lumpur namun mahu mencuba Buffet Ramadhan, anda memang perlu perlu perlu ke sini dengan hati gembira. Kepuasan bersama keluarga itu amat penting di samping anda tidak perlu risau duit poket anda pasti selamat kerana. Kerana apa? kerana harga yang WOW! murah dan berbaloi baloi kot.

Melalui laman blog mereka,
Menyediakan pelbagai perkhidmatan kepada bakal pengantin dari Penjagaan diri, Persiapan perkahwinan, Catering & Canopy, Lokasi perkahwinan dan bermacam macam lagi dibawah satu bumbung.
Perkhidmatan yang diberikan sesuai dengan tawaran harga yang ditetapkan kepada pelanggan. Terletak di Jalan Damai Off, Jalan Ampang Kuala Lumpur sudah pasti memudahkan pencarian untuk mereka yang ingin mendapatkan tawaran dan perkhidmatan hebat. Sempena bulan Ramadan kali ini, Casa Ombak kini lebih terbuka untuk memberikan sesuatu yang cukup berbeza buat Muslimin dan Muslimat untuk mencuba Buffet Ramadan mereka. Segala hidangan dan juadah sudah pasti tidak akan mengecewakan anda semua. Siapa tahu, mungkin rakan-rakan anda ingin berkahwin dan memerlukan perkhidmatan catering dan majlis perkahwinan. paling penting, bagi mereka yang meminati masakan kampung, maka Casa Ombak Sdn Bhd tidak akan mengecewakan anda dalam perkara ini. Percayalah!

Maka, anda tidak rugi membaca artikel ini selain dapat membantu akan-rakan untuk sama menggunakan perkhidmatan Casa Ombak. Apa anda tunggu lagi, hubungi nombor yang tertera dan dapatkan perkhidmatan terbaik dari Casa Ombak selain anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan catering dan majlis perkahwinan yang cukup menarik. Korang korang semua jangan lepaskan peluang yer. Kalau ada kawan-kawan yang berminat boleh terus suggest Casa Ombak untuk mendapatkan perkhidmatan tip top. 

Gambaran Sekitar Majlis Perkahwinan


Menggunakan pelbagai hiasan menarik mengikut keinginan pelanggan dan mempelai raja sehari. 

Buffet Ramadhan Casa Ombak

Hidangan Nasi kerabu dan sebagainya cukup memberikan mood "kampung" walaupun anda tinggal di sekitar bandar. 

Buffet Ramadhan Casa Ombak


Gambar sekitar Dekorasi Meja Dan Kanopi





Macam mana? Awesome giler kan?  Bab harga semua anda boleh nego dengan pemilik dan usah risau kualiti pasti di JAMIN! Kepuasan pelanggan diutamakan. Wah wah wah....tengok je dah berdebar-debar sebab decoration yang cukup menarik perhatian. Nampak mewah dan havoc!!!!

Anda juga boleh lawati laman berikut untuk lebih teruja : Canopy Table Ombak Creatives

Tempahan Boleh Dibuat Melalui:
Call/Whatsapp : Akma Omar 013 2680001
Tel : 03 21818750
Call/Whatsapp : 013 624 1417
Call/Whatsapp : 012 662 1062
Facebook page : Ombak Creative
Website: www.OmbakCreatives.com
Harga Buffet Ramadhan

Dewasa : RM 55.00nett
Kanak-kanak : RM 27.00nett ( 5-12 tahun )
Lokasi Buffet Ramadhan

Lokasi kami: No.22 Jalan Damai Off Jalan Ampang Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Malaysia. 

Facebook Page Casa Ombak

Klik Pautan Berikut: Casa Ombak FB Page

Contest Duit Raya Casa Ombak ini dianjurkan oleh AkmaOmar.com, ditaja oleh Pengurus Perkahwinan Ombak Creative, Lelaki Kacak, Roti Boom Asli, Custom Tshirt, Denaihati.com, Inspired Magazine, Profhariz.com, KitePunye.com, Zoncinta.com, Jawatan Kosong Kerajaan, Exam PTD

Buffet Ramadhan Casa Ombak

Salam Ramadan 2014 Bersamaan 1435 Hijrah

Ramadan 2014
sumber gambar: aimsdesign.wordpress.com

Salam Ramadan 1435H tahun 2014.

Kepada semua pembaca/blogger di luar sana. Nampaknya Alhamdulillah kita memasuki satu bulan penuh rahmat dan keampunan dari Allah.

Saya ingin mengucapkan selamat berpuasa dan perbanyakkan amalan dibulan Ramadan.

Amalan yang boleh kita lakukan seperti:
Solat sunat, Khatam Al-Quran, Banyak berdoa, Lazimi I'tikaf, Kerap sedekah


Kisah Tuhan Ada Ke?

Pada suatu petang, seorang lelaki datang ke kedai gunting rambut untuk memendekkan rambutnya yang agak panjang dan tidak terurus. Seperti biasa, si penggunting rambut menyambut pelanggannya dengan mesra dan mempersilakannya duduk.
Sedang si penggunting rambut melakukan kerjanya, mulutnya tidak berhenti bercerita. Macam-macam dibualkan menyentuh isu semasa dan kehidupan harian. Tiba-tiba si penggunting rambut itu bertanya suatu soalan yang agak berat.
“Tuhan ni wujud ke?” tanya si penggunting rambut.
Lelaki tersebut terkejut dengan soalan tersebut. Belum pun sempat nak menjawab, si penggunting rambut menyambung percakapannya.
“Kalau Tuhan wujud kenapa dunia ni huru-hara, manusia saling berperang dan benci sesama manusia? Tuan tengoklah berita, di sana berperang di sini berperang. Asyik bergaduh sahaja di mana-mana…” adu si penggunting rambut.
“Lihat di negara kita, sana sini buang bayi. Kes bunuh pun selalu keluar di akhbar. Masalah sosial lagi. Rasuah lagi. Teruklah!” sambungnya lagi menyatakan kekesalan.
“Tuhan tu ada.” Jawab si lelaki itu singkat. Risau melihat semangat si penggunting rambut itu dengan gunting tajam di tangannya.
“Kalau betul Tuhan ada, kenapa DIA tak selesaikan semua masalah tu? Dan buat semuanya jadi aman sahaja? Kan senang!” ujar si penggunting rambut yang umurnya 40-an itu.
Selepas beberapa minit berlalu, sesi guntingan rambut pun selesai. Selesai membayar, si lelaki mengajak si tukang gunting melihat ke luar tingkap.
“Encik lihat tak lelaki-lelaki remaja di sana? Dan pakcik tua di seberang jalan tu yang sedang duduk tu?” tanya lelaki itu.

“Ya, saya nampak. Kenapa?” si penggunting rambut bertanya kembali.
“Lelaki remaja tu rambutnya panjang, nampak tak senonoh kan? Dan pakcik tua tu pula misainya tak terurus nampaknya. Setuju tak?” Lelaki itu meminta pandangan.
“Ya, betul. Saya setuju.” si penggunting rambut mengiyakan sambil mengangguk.
“Mereka jadi macam tu sebab tukang gunting rambut tiada kah?” tiba-tiba lelaki itu mengajukan soalan ‘istimewa’ kepada si penggunting rambut.
“Eh, tak. Bukan sebab tu. Ni saya ada ni.” Si penggunting rambut menafikan.
“Habis tu kenapa lelaki-lelaki remaja itu berambut panjang dan pakcik tua itu tidak tersusun misainya?” lelaki tersebut bertanya kembali.
“Tu sebab mereka tak datang jumpa saya. Kalau mereka datang jumpa saya tentu saya akan potong rambut remaja lelaki tu bagi elok. Dan pakcik tua tu pula saya akan trim misainya bagi kemas.” jawab si penggunting rambut.
“Ya, itulah jawapan kepada persoalan encik semasa encik memotong rambut saya tadi. Tuhan itu ada. Tidaklah bermakna berlakunya peperangan, pertelingkahan, jenayah, gejala sosial, rasuah di kalangan manusia itu adalah kerana Tuhan tidak ada. Masalah ini semua timbul kerana mereka semua tidak mahu ‘berjumpa’ dengan Tuhan.” kata lelaki itu.
Si penggunting rambut mendengar dengan teliti sambil mengerutkan dahinya. Berfikir agaknya.
“Mereka yang abaikan suruhan dan perintah Tuhan. Tuhan malah telah memberikan pedoman melalui RasulNYA dan juga melalui kitabNYA iaitu al-Quran. Malangnya, manusia memilih cara mereka sendiri. Mereka menjauhkan diri dari ALLAH. Jika manusia mendekatkan diri dengan ALLAH, tentulah keadaan manusia lebih baik dan sejahtera. Lebih kurang macam sayalah sekarang ni. Lebih handsome dari lelaki-lelaki remaja dan pakcik tua tu sebab saya jumpa encik untuk dirapikan rambut saya, hehe…”
“Betul jugak. Kenapa Tuan tak jelaskan pada saya semasa potong rambut tadi” Si penggunting rambut mengangguk setuju sambil bertanya.
“Oh bukan apa. Saya risau dengan gunting di tangan encik tu. Dibuatnya encik marah nanti, tak pasal-pasal saya kena nanti…hehe. Tapi, alhamdulillah encik tak marah, malah dapat menerima penjelasan saya” Jelas lelaki tersebut sambil ketawa kecil. Si penggunting rambut itu turut tertawa juga.

Semoga menjadi ikhtibar dan kefahaman kepada kita.